Muziek Maak Je Zelf

Jong talent door modern jeugdbeleid
Onze vereniging heeft een uitgebreid en modern jeugdbeleid. Mede door toepassing van dit beleid en een gemotiveerde jeugdcoördinator en -commissie, is het aantal leerlingen de afgelopen jaren sterk toegenomen. We hebben een starters- en opleidingsorkest om trots op te zijn.

Muziek Maak Je Zelf
Onderdeel van het jeugdbeleidsplan is het initiatief Muziek Maak Je Zelf. SBOG organiseert jaarlijks de cursus Muziek Maak Je Zelf voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 10 jaar (groep 4 t/m 6). De kinderen doen in deze cursus op heel plezierige, laagdrempelige, praktijkgerichte en professionele wijze kennis op van muziek. Ze maken kennis met verschillende blaas- en slagwerkinstrumenten en bovendien leren zij eenvoudig zelf musiceren. Hiervoor zijn onder andere kleine trombones (pBones), gekleurde klarinetten en drumpads beschikbaar. Voordat de cursus begint worden de basisscholen bezocht en wordt er een attractief filmpje vertoond over de cursus en wat je er mee kunt. Na één gratis proefles melden de enthousiaste cursisten zich aan. De cursus omvat in totaal tien wekelijkse lessen en wordt afgesloten met een slotpresentatie voor publiek. Een professionele muziekdocent verzorgt de lessen. Tijdens de cursus mogen de kinderen ook gratis deelnemen aan alle activiteiten die wij organiseren voor onze jeugdleden, zoals bijvoorbeeld een gezellige jeugdmiddag en het SBOG-kamp. Aan het eind van de cursus kunnen de kinderen een instrument kiezen en lessen gaan volgen op de Amphion Muziekschool.

AMV
Ook kinderen die algemene muzikale vorming (AMV) bij muziekschool Oost Gelderland (link koppelen naar site muziekschool) hebben gevolgd, kunnen lid worden van SBOG.

Zowel de kinderen met Muziek Maak Je Zelf als met algemene muzikale vorming gaan dan onder aantrekkelijke voorwaarden lessen volgen op een blaas- of slagwerkinstrument bij de muziekschool. Zij spelen op een eigen instrument of krijgen een instrument van SBOG in bruikleen.

Wat is er nou mooier dan samen muziek maken?
We vinden het belangrijk dat kinderen al vroeg in groepsverband leren musiceren. Dat is goed voor de ontwikkeling van het samenspel, maar bovenal motiveert het de kinderen en is het leuk! Vaak kunnen kinderen al na minder dan een jaar les gaan deelnemen aan het startersorkest. Wanneer ze enigszins zijn gevorderd, volgt de overstap naar het opleidingsorkest. Uiteindelijk gaan ze meespelen in het symfonisch blaasorkest. In alle gevallen blijft het niet alleen bij repeteren, maar vinden ook regelmatig optredens plaats. Naast het muziek maken is er veel aandacht voor sociale binding van de jeugd; regelmatig zijn er speciale activiteiten zoals een kamp, gezellige jeugdavonden en nog veel meer…

De leerlingen voelen zich meer verbonden met de vereniging door hun deelname in starters- of opleidingsorkest en door de vele extra activiteiten die door de jeugdcommissie georganiseerd worden. Ook worden zij betrokken bij de optredens van het symfonisch blaasorkest.

Professionele muzikale leiding
Alle orkesten en Muziek Maak Je Zelf staan onder muzikale leiding van professionele dirigenten/docenten.

Lidmaatschap vereniging
Leerlingen die via SBOG de muziekschool bezoeken moeten uiteraard de intentie hebben in het startersorkest, vervolgens het opleidingsorkest en uiteindelijk het symfonisch blaasorkest te gaan meespelen. Het volgen van muzieklessen via Symfonisch Blaasorkest Gaanderen houdt dus meer in dan alleen maar een 'manier om goedkoop uit te zijn'.

* = Muziek Maak Je Zelf
en ook na het volgen van AMV kan de leerling lid worden van SBOG en starten met muzieklessen op de muziekschool

Muziek Maak Je Zelf voor Volwassenen
Bovenstaande informatie gaat uit van jonge kinderen. Ondanks de hogere kosten wil SBOG nadrukkelijk ook aan ‘oudere jeugd’ en volwassenen de mogelijkheid bieden een muzikale opleiding te volgen. Zo is er jaarlijks de cursus Muziek Maak Je Zelf voor Volwassenen. Bij de vereniging zijn momenteel meerdere leerlingen die op latere leeftijd aan hun opleiding zijn begonnen.